Fedor Dostoyevski: đ©âŻđâŽđđ̌đđ¶ đ©âŻđđđ¶đâŽđđ¶
Aloitin Dostojevskin đ±đ¶đđâŻđ¶đ đâŽ̈đ klassikonkaipuuseen, joka tasaisin vĂ€liajoin valtaa mieleni. Kaipasin tarinaa, johon saan upota, jonka kielestĂ€ saan nautiskella ja jonka taituruutta saan ihastella. Odotukseni Dostojevskia kohtaan olivat suuret kirjagramtileillĂ€ nĂ€kemieni postausten myötĂ€. Dostojevski kuulemma on ollut kovaa huutoa myös booktokissa, minkĂ€ kuuleminen sekĂ€ hĂ€mmĂ€stytti ettĂ€ ilahdutti.
đ©âŻđâŽđđ̌đđ¶ đ©âŻđđđ¶đâŽđđ¶ on đ±đ¶đđâŻđŸđčâŻđ âŽ̈đŸđčâŻđ ensimmĂ€inen romaani. Voisin kuvitella, ettĂ€ NetotĆĄkan tarinan synkkyys kulkee jossain mÀÀrin kĂ€si kĂ€dessĂ€ Dostojevskin tuolloisen elĂ€mĂ€ntilanteen kanssa — suomentaja Eila Salmisen kirjan alkuun kirjoittaman tekstin mukaan kirjailija nimittĂ€in oli aloittanut tarinan kirjoittamisen vuonna 1849, mutta tĂ€mĂ€ tuomittiin Siperiaan pakkotöihin kymmeneksi vuodeksi (poliittiseen salaliittoon osallistumisen vuoksi), ja romaani valmistui vasta pakkotyövuosien jĂ€lkeen.
đ©âŻđâŽđđ̌đđ¶ đ©âŻđđđ¶đâŽđđ¶ on tĂ€ynnĂ€ tunteiden paloa. Sekaan mahtuu myös rakkautta, sateenkaarevaakin (mistĂ€ ehdottomasti viimeinen silaus omaan viiden tĂ€hden arvosteluuni), mutta pÀÀpiirteittĂ€in tarina on synkkĂ€, synkkĂ€ ja synkkĂ€. Aikuiset NetotĆĄkan elĂ€mĂ€ssĂ€ voivat syystĂ€ jos toisesta todella huonosti, ja kyllĂ€hĂ€n me kaikki tiedĂ€mme, kuka sellaisessa kuviossa saa kĂ€rsiĂ€. Aikuisten parisuhteet ovat ikĂ€viĂ€, surullisia ja rumalla dynamiikalla vĂ€ritettyjĂ€. Koska tarinaa kertoo NetotĆĄka itse, mutta aikuiseksi kasvaneen itsensĂ€ silmin, tiedĂ€mme hĂ€nen selviĂ€vĂ€n kaikesta tĂ€stĂ€, mikĂ€ tuo synkkyyteen pienen pilkahduksen valoa.
Netotƥka on nerokas henkilöhahmo, joka kertoo itsestÀÀn paljon kertomatta oikeastaan mitÀÀn. Kaikki hÀnen hahmossaan kielii hÀnen kokemuksistaan, sillÀ millaiseksi muunlaiseksi hÀn olisi edes voinut kasvaa. Netotƥka sallii toisten kohdella itseÀÀn miten tahansa, hÀn ei kertojanakaan kerro omista tunteistaan, hÀn on suunnattoman tarkkanÀköinen toisien ihmisten suhteen. Netotƥka on lojaali ja tekisi rakkaidensa puolesta kaikkensa. Tarinaan mahtuu myös kasvua, mikÀ on toinen tarinan auringonsÀteistÀ.
TĂ€mĂ€ teksti ja Dostojevskin tapa kirjoittaa — kyllĂ€ kiitos! YhdellĂ€ virkkeellĂ€ Dostojevski ottaa minut mukaansa, ja mukana pysyn. Voin avata kirjan mistĂ€ vain, ja aina tunnen saman vetovoiman. Todistaakseni tĂ€mĂ€n, avaan kirjan satunnaisesta kohdasta ja annan sormeni osoittaa seuraavan virkkeen:
”Toisinaan, varsinkin iltaisin minusta tuntui, ettĂ€ aivan kohta isĂ€ vilkuttaisi minulle vaivihkaa silmÀÀ ja kutsuisi nĂ€in minut eteiseen ; salaa Ă€idiltĂ€ ottaisin aapiseni ja lisĂ€ksi taulumme, kehnon kivipainotyön, joka oli ilman kehyksiĂ€ riippunut seinĂ€llĂ€ ikimuistoisista ajoista asti ja jonka olin ehdottomasti pÀÀttĂ€nyt viedĂ€ mukanani.”
KyllÀ tÀmÀ satunnaisotanta ainakin minulle toimi magneetin lailla, vai mitÀ olette mieltÀ? En malta olla vielÀ kerran ihastelematta Dostojevskin (ja suomentaja Salmisen!) taitoa kirjoittaa upeita henkilöhahmoja ja syvÀlle iskevÀÀ proosaa. Kuten klassikoiden kanssa tuppaa kÀymÀÀn, myös tÀmÀ klassikko osoitti selkeÀsti paikkansa meidÀn kaanonissamme. TÀmÀ oli ensimmÀinen Dostojevskini, muttei suinkaan viimeinen. Pari uutta tiiliskiveÀ koristaa jo hyllyÀni, ja tarkoitus on ehdottomasti haalia nÀitÀ itselleni vielÀ lisÀÀ.
Ps. Jos luet Salmisen alkusanat đ±đ¶đđâŻđ¶đ đâŽ̈đ -kirjasta, suosittelen lukemaan ne vasta itse tarinan lukemisen jĂ€lkeen, ellet halua jo etukĂ€teen kuulla koko tarinan kulkua.
- - -
Fedor Dostoyevsky: đ©âŻđâŽđđ̌đđ¶ đ©âŻđđđ¶đâŽđđ¶ / đ±đ¶đđâŻđ¶đ đâŽ̈đ (1849/2007, Karisto) suom. Eila Salminen
EhkÀ mÀÀ tohin tÀn jossain kohin lukea. En oo Dostojevskia lukenu vielÀ yhtÀÀn.
VastaaPoistaEhkÀ jossain vaiheessa :) TÀstÀ on hyvÀ aloittaa, jos Dostojevskin seuraan pÀÀdyt.
VastaaPoista